torsdag 27 november 2008

Kola, kola och åter kola..

Tror jag kommer få frispel om jag ser en kola till..
Vi ska har julmarknad på skolan den 6e december och
jag är med i lanthandelsgruppen..
Vi bakar bröd, mjuka kakor och gör kolor..
Har gjort kolar sen klockan tre idag.. sjukt tråkigt..
Eller ja, så tråkigt va det kanske inte men första omgången tog två timmar :/
Och hur kan det komma sig undrar säkert ni och det ska jag förklara..

Så här var det:
Jag och Matilda tänkte va sjukt effektiva så vi tänkte köra 6 satser samtidigt.. Vi tog 2 satser i en kastrull, 1 sats i en kastrull och 1,5 sats i 2 kastruller.. Men kastrullerna va ganska små och vi tänkte inte på hur mkt geggan höjde sig när det började koka så det kokade över och
vi va tvungna att ta bort kastrullerna med 1,5 sats i och koka de andra 2 på svag värme.. Därför tog första omgången 2 timmar.. När vi sen skulle köra resterande kolagegg så delade vi upp det i 4 kastruller och då tog det helt plötsligt en kvart..
Men sen va det dags för disk och rengöring av spisen..
Det va segare än vad vår kola nånsin kommer bli.. ;P
Extra segt om man tänker att vi fortfarande inte har skurit
kolan i bitar eller paketerat den.. Det ska vi göra efter andakten
ikväll så vi kommer nog hålla på till gryningen..
Man kanske ska passa på att kolla in soluppgången..?

Så frågan är om man verkligen ska tänka till om man vill va så effektiv som möjligt?
Tveksamt säger jag.. Det är bara att tuta och köra..
------------------------------------------------------------

Målade lite häromdagen också.. Blev väldigt nöjd med resultatet :)
Här får ni se och kommentera gärna men har ni inget snällt att säga så låt bli ;)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Segt med kolan! Man måste skynda långsamt :) Jättehäftig bild du målat! Kram

Anonym sa...

Nu vet ni i alla fall tills nästa gång hur ni ska göra på bästa möjliga effektiva sätt för att göra kola ;D Och grymt snygg bild :D // Fredrika

Anonym sa...

varför göra egen när man kan springa förbi karamellpojkarna? =P

Anonym sa...

Ser fram emot att handla på mig lite av de där smarriga kolorna till helgen, speciellt när man vet hur knepiga de är att göra (har viss rutin från förra året..). Nu förväntar jag mig en stiligt klädd Erik i lanthandeln, annars blir det ingen affär..

Anonym sa...

Vem är personen på bilden?
Någon i klassen?

Anonym sa...

massa massa beröm till dig för fin bild! :) gött att slippa rosmarie i år antar jag.. ses på lördag!